بررسی گوشی Sony Ericsson Xperia mini pro

بررسی گوشی Sony Ericsson Xperia mini pro

حتما از سایت های زیبای زیر دیدن نمایید .. بهترین دکوراسیون و تزیینات خانه

    www.takcarpet.blogfa.com      www.takcarpet.ir 

اگر قصد خرید کادو و هدیه ای زیبا و نفیس برای عزیزانتان را دارید به سایت های بالا مراجعه نمایید


عضو دیگر خانواده Xperia  شرکت سونی اریکسون Xperia Mini pro می‌باشد. این گوشی از نوع گوشی‌ها کشویی است که دارای صفحه کلید فیزیکی QWERTY می‌باشد. ابعاد این گوشی که در مقایسه‌ با دیگر گوشی‌های اندرویدی کوچک اما ضخامت بیشتری‌ دارد، 93 در 53 در 18 میلی‌متر می‌باشد.

این گوشی از لحاظ ظاهری کاملا شبیه به Xperia Mini است با این تفاوت که کمی ضخامت بیشتری دارد که آن هم ناشی از همان صفحه کلید فیزیکی QWERTY خود می‌باشد.

دوربین این گوشی اندرویدی دارای حداکثر سایز عکاسی 5 مگاپیکسل است. از نکات حائز اهمیت در این Xperia Mini pro می‌توان به ضدخش بدنه پشت گوشی اشاره نمود.

Xperia Mini pro دارای حافظه داخلی 400 مگابایت، Ram 512 مگابایت و کارت حافظه 2گیگابایتی از نوع Micro SD است که قابلیت ارتقا تا ظرفیت 32 گیگابایت را دارد. صحفه نمایش این گوشی مانند دیگر گوشی‌های اندرویدی رایج در بازار یک صفحه کلید Multi Touch است.

این گوشی‌ به افرادی توصیه می‌گردد که می‌خواهند تلفن‌همراه با سیستم‌عامل اندروید 2.3  و صفحه کلید فیزیکی داشته باشند، توصیه می‌گردد. البته از Xperia Mini pro نباید انتظار بسیار بالایی در قسمت  عکاسی یا پخش ویدئو داشت.

حال به بررسی جزء به جزء این تلفن هوشمند می‌پردازیم.    

ابعاد و طراحی
ابعاد این گوشی همان‌طور که ذکر شد 93 در 53 در 18 میلی‌متر است که در مقابل گوشی‌های دیگر این خانواده و سایر گوشی‌های اندرویدی موجود دربازار دارای ارتفاع بیشتری می‌باشد.  

این گوشی با این ابعاد به شکلی طراحی شده که در قسمت تحتانی دارای قوس و برآمدگی بسیار کم است که در میان آن دوربین 5 مگاپیکسلی به همراه یک فلاش ال‌ای‌دی، لوگوی سونی اریکسون و آرم Xperia  تعبیه گردیده است.

در قسمت فوقانی و روی گوشی 3 دکمه بازگشت، خانه و منو طراحی گردیده است که در برنامه‌ها و منوهای اندرویدی این گوشی کاربرد فروانی دارند و به راحتی کاربر کمک می‌کنند. البته دکمه به صورت جدا و ضربه‌ای در وسط قرار گرفته و دکمه‌های منو و بازگشت به صورت لمسی در کنار دکمه خانه تعبیه گردیده اند.
در بالای گوشی دکمه «روشن/خاموش/قفل صفحه»، درگاه جک 3.5 میلی‌متری هندزفری (هدفون) و درگاه micro-USB طراحی شده که درگاه اطلاعات و شارژ micro-USB دارای درپوش پلاستیکی برای جلوگیری از ضربه خوردن و آب خوردگی است.

درسمت لبه کناری سمت راست گوشی به ترتیب  دکمه زیاد و کم کردن صدا و دکمه شات یا همان گرفتن عکس تعبیه شده است. در لبه کشویی ضمن وجود صفحه کلید QWERTY، میکروفون برای مکالمات صوتی و ضبظ صدا قرار دارد.
محل کارت حافظه microSD زیر درب باتری است با اینحال امکان جابجایی آن در زمان روشن بودن گوشی وجود دارد. Mini pro از کارت حافظه تا 32GB پشتیبانی می کند و یک کارت 2GB نیز داخل جعبه گوشی موجود است. محفظه سیم کارت زیر باتری 1200mAh قرار گرفته است. باتری فوق در حالت آماده به کار 340 ساعت و در مکالمه مداوم 5 ساعت و 25 دقیقه در یک شبکه 3G دوام می آورد.
در دست گرفتن این گوشی و کار کردن با آن آسان است. Xperia mini Pro به راحتی در هر جیب جا می گیرد. این گوشی دارای ساختار پلاستیکی مرغوب است که درب کشویی آن نیز از کارایی لازم برخوردار می باشد. کار کردن با این گوشی لذت بخش است.

صفحه نمایش
Xperia Mini pro دارای صفحه نمایش 3 اینچی HVGA با ابعاد 320 در 480 پیکسل است که نسخه ای از صفحه نمایش معروف Reality در مدل های Arc و Neo می باشد. این صفحه نمایش با نور زمینه LED از طریق موتور اختصاصی Bravia Mobile سونی ارتقا می یابد.

این صفحه نمایش دارای قابلیت Multi-Touch است که استفاده از مرورگر اینترنتی و برنامه‌های گوشی را راحت‌تر می‌کند. این گوشی در زیر نور آفتاب دارای وضوح خوبی‌است . ضعف دید از زوایای مختلف و کمبود روشنایی صفحه نمایش نسبت به اندرویدی‌های دیگر از معایب این صفحه نمایش است.

سیستم‌عامل و نرم افزار
Mini pro به نسخه 2.3 آندروید (Gingerbread) مجهز است و از منوی Timescape رهایی پیدا کرده است. صفحه اصلی Mini Pro مانند نسل قبلی گوشی‌های Mini است که سونی اریکسون کارهای بیشتری روی آن انجام داده است. به جز منوی چهار گوش ، سایر قیمت‌های منو بسیار شبیه گوشی‌های Arc ، Neo و Play است که در این گوشی به وضوح HVGA محدود شده است.

پنج پنل برای صفحه اصلی وجود دارد که با نیشگون گرفتن صفحه برای زوم روی هر یک از آن‌ها یک پنل جدید با جلوه های وی‍ژه حرکتی باز می‌شود تا تمامی Widgets فعال را نشان دهد. در صورت کافی نبودن فضا برای تمامی Widgets ، آن‌ها روی صفحه به صورت شناور روی یکدیگر نشان داده می‌شوند.
حالت Overview مانند حالت مشاهده Leep در اچ تی سی یا Galaxy S سامسونگ است.

اگرچه Widgets در صفحات کوچک مرتب نمی‌شوند و نمی‌توان مشاهده کرد که روی هر کدام از آن‌ها چه چیزی وجود دارد. Widgets با هم بر زده می‌شوند و بدین ترتیب از فضای موجود استفاده بهتری می‌شود. Widgets اندازه بزرگی دارند و به راحتی می‌توان روی آن‌ها ضربه زد.

چهار Tab در چهار گوشه صفحه اصلی مشاهده می‌شود که حداکثر چهار میانبر را می‌توان برای هر یک از آن‌ها تعیین کرد و این کار به راحتی با Drag و Drop انجام می‌شود. اگر یکی از گوشه‌ها برای مثال دارای میانبر شماره گیر باشد با یک بار ضربه زدن نرم افزار مربوطه به طور اتوماتیک اجرا می‌شود.

اگر بیش از یک میانبر وجود داشته باشد اندازه Tab بزرگ‌تر می‌شود و کاربر به آسانی می‌تواند انتخاب کند. پوشه‌ها را نمی‌توان در این قسمت قرار داد. ایجاد پوشه روی صفحه اصلی بسیار ساده و آسان است و درست مانند iPhone یک آیکن را روی آیکن دیگر Drag می‌کنید و یک Pop-Up ظاهر می‌شود و از شما می‌خواهد تا یک نام و طرح برای پوشه جدید انتخاب کنید.   
 
سونی اریکسون Xperia mini Pro از پیش زمینه های زنده و ثابت پشتیبانی می‌کند. در این گوشی 15 پیش زمینه ثابت و یک پیش زمینه زنده (نقشه‌ها) وجود دارد. اگرچه پیش زمینه های بیشتری در بازار وجود دارد و می‌توان از عکس‌های گالری شخصی نیز به عنوان پیش زمینه استفاده کرد. این گوشی از تم نیز پشتیبانی می‌کند و با تغییر تم ، پیش زمینه و منوهای سیستم تغییر می‌کند.

اکنون امکان تغییر دادن رنگ تم Wave سونی اریکسون فراهم شده است. داخل منوی اصلی، میانبرها در گوشه های پایین صفحه مشاهده می‌شوند و به کاربر امکان می‌دهند تا آیکن‌ها را در ماتریس تفکیک کند. برای این کار می‌توان از گزینه های اتوماتیک (طبق الفبا ، آنهایی که اغلب استفاده می‌شوند یا اخیرا نصب شده‌اند) نیز استفاده کرد و یا آیکن‌ها را به طور دستی جابجا کرد.

در این گوشی نرم افزار جدید سونی اریکسون تحت عنوان Live Ware به صورت از پیش نصب شده وجود دارد که امکان تعیین عملکرد گوشی هنگام وصل کردن یک وسیله جانبی را فراهم می‌کند. می‌توان گوشی را تنظیم کرد تا با وصل کردن هدست ، هدفون یا شارژر یک نرم افزار به طور اتوماتیک اجرا شود. برای مثال ، هر بار با وصل کردن هدفون ، نرم افزار پخش موسیقی اجرا شود یا با وصل کردن شارژر به حالت فریم عکس برود.

انتخاب متن در Gingerbread تغییر کرده است و اکنون دو مکان نمای بزرگ در دو طرف متن علامت گذاری شده وجود دارد که هر یک از آن‌ها را می‌توان به راحتی Drag کرد تا متن مورد نظر انتخاب شود. هر بار با باز کردن صفحه کلید ، منو به طور اتوماتیک می‌چرخد اگرچه امکان چرخش منو با استفاده از شتاب سنج نیز وجود دارد.

منوی سونی اریکسون Xperia mini Pro سرعت کافی دارد و از تراشه Qualcomm MSM8255 Snapdragon که دارای پردازنده 1GHZ Scorpion و GPU Adreno 205 است استفاده می‌کند. منوی Timescape تمامی ویژگی‌های ارتباطی را با هم ارائه می‌دهد که شامل یک تصویر کلی از SMS ، MMS ، ایمیل ، Log تماس ، به‌روزرسانی فیس‌بوک و توییتر است. TimeScape دارای ساختار Tab می‌باشد که امکان فیلتر کردن محتوا را براساس نوع فراهم می‌کند و تمامی اطلاعات مربوطه را در یکجا جمع می‌کند.
با Timescape علاوه بر مشاهده جدیدترین فعالیت‌ها و به روز رسانی‌های مخاطبین همچنین می‌توان وضعیت خود را به اشتراک گذاشت ، به پیام‌های دریافتی پاسخ داد یا یک تماس ناموفق را دوباره برقرار کرد. Timescape را می‌توان به صورت یک Widget صفحه اصلی تعیین کرد که تمامی به‌روزرسانی‌ها را به صورت موزائیک نشان می‌دهد. برای کاربران سونی اریکسون در بازار اندروید ، Plugins رایگان ، Timescape فراهم شده است.

صفحه کلید
با بازکردن درب کشویی گوشی ، صفحه کلید چهار ردیفی QWERTY مشخص می شود که دارای اندازه مناسب است و فقط برای کاربرانی که انگشتان بزرگی دارند خیلی راحت نیست. بین کلیدها فضای کافی وجود دارد و به خوبی واکنش می دهند.

تایپ در متون
تایپ متون در Xperia Mini pro برای علاقه‌مندان به صفحه کلید فیزیکی QWERTY هم راحت هم لذت بخش است. کلیدهای ریز و سختی در لمس کلیدها کمی برای کاربران در ابتدا اذیت‌کننده است.

دوربین
گوشی Xperia mini Pro دارای یک دوربین 5 مگاپیکسل با فلاش LED است. در این گوشی کلید اختصاصی دیافراگم نیز وجود دارد. منوی دوربین ساده است و در آن یک نوار با پنج میانبر به ویژگی‌هایی که اغلب استفاده می‌شوند در طرف راست ، یک نوار با جدیدترین عکس‌های گرفته شده در طرف چپ و سوئیچ دوربین عکاسی / فیلمبرداری در پایین منو مشاهده می‌شود.

با کشیدن انگشت روی صفحه می‌توان این نوارها را مخفی کرد. پنج میانبری که اغلب استفاده می‌شوند امکان تغییر دادن حالت عکسبرداری ، وضوح ، انتخاب یک صحنه ، روشن کردن فلاش و سوئیچ به دوربین مکالمه تصویری را فراهم می‌کنند. با فشار دادن کلید منو یا Drag کردن نوار چپ به طرف راست ، گزینه های بیشتری مانند حالت کانون ، عکس گرفتن لمسی ، تعادل رنگ سفید ، Geotagging و تثبیت کننده تصویر ظاهر می‌شود. دوربین به ویژگی‌هایی مانند تشخیص چهره و تشخیص لبخند نیز مجهز است. کیفیت تصاویر دوربین رضایت بخش است.

دوربین Xperia mini Pro در 30fps فیلمبرداری می‌کند و مانند گوشی‌های قبلی Xperia فریم‌های تکراری کمی ایجاد می‌نماید که در هر حال کیفیت ویدئو را پایین می‌آورد. دوربین فیلمبرداری این گوشی از کانون اتوماتیک مداوم پشتیبانی می‌کند. پس از تنظیم مجدد فریم چند ثانیه طول می‌کشد تا کانون دوباره تنظیم شود. این گوشی در اندازه 5مگاپیکسل و 2 مگاپیکسل در حالت 4:3   و در اندازه 3مگاپیکسل و 2 مگاپیکسل دوم در حالت 16:9  عکسبرداری می‌نماید.

ارتباطات
در بخش ارتباط موبایل این گوشی از چهار باندGSM/GPRS/EDGE/3G  پشتیبانی می‌نماید. برای ارتباط با رایانه می‌توان از درگاه microUSB  این گوشی استفاده نمود. کابل USB نیز همراه با این دستگاه ارائه می‌گردد. برای ارتباطات بدون سیم Wifi b/g/n و  Bluetooth2.1 کمک بسیار شایانی به برقراری اینگونه ارتباطات می‌کنند.

حافظه اصلی و جانبی
این گوشی از حافظه اصلی (رم) 512 مگابایتی بهره می‌برد. حافظه جانبی 400 مگابابتی این دستگاه توسط درگاه کارت‌حافظه microSD  که دارای قابلیت پشتیبانی تا32 گیگابایت را دارا می‌باشد، تکمیل می‌گردد. البته یک کارت‌حافظه 2 گیگابایتی در جعبه موجود است.

سایر ویژگی‌ها
مرورگر وب این گوشی با پشتیبانی از Flash 10.3 جدیدترین و سریع‌ترین نسخه منوی (Gingerbread (2.3 از کارایی لازم برخوردار است. منوی مرورگر در نگاه نخست به نظر نمی‌رسد و با بارگذاری صفحه ، نوار URL و دکمه بوک مارک روی یک ردیف در بالای صفحه نمایش مشاهده می‌شوند. اگرچه پس از آغاز زوم و مرور در صفحه آن ردیف نیز محو می‌شود.

با مرور به طرف بالای صفحه یا فشار دادن کلید منو می‌توان آن‌ها را برگرداند. بدین ترتیب از کل صفحه نمایش 3 اینچ HVGA برای مرور در وب استفاده می‌شود. مرورگر Xperia mini Pro از دوبار ضربه زدن روی صفحه ، زوم با نیشگون گرفتن صفحه و دکمه های مجازی اختصاصی زوم پشتیبانی می‌کند. مرورگر از تنظیم مجدد اندازه متن پشتیبانی می‌نماید و یک ثانیه پس از تنظیم میزان زوم ، ستون‌های متن متناسب با عرض صفحه نمایش تنظیم می‌شوند.

بدون این ویژگی باید اینقدر زوم کنید تا متن تنظیم شود یا برای خواندن هر خط باید در کنار صفحه مرور کنید. با ضربه زدن روی کلید منو شش کلید به صورت pop-up ظاهر می‌شود که با استفاده از آنها می‌توان یک tab جدید باز کرد ، بین Tabs سوئیچ کرد ، صفحه را دوباره پردازش نمود ، به صفحه بعدی رفت و بوک مارک را باز کرد. آخرین دکمه گزینه های بیشتری مانند کپی متن ، پیدا کردن روی صفحه و … را ارائه می‌دهد. لیست بوک مارک یک نمونه کوچک از صفحه بوک مارک شده را نشان می‌دهد و علاوه بر تاریخچه ، لیست "پربازدیدترین صفحات" نیز ارائه می‌شود.

نقاط ضعف
کمبود روشنایی صفحه نسبت به اندرویدی‌‌های سامسونگ
عدم وجود درگاه HDMI
عدم وجود مرورگرفایل

نقاط قوت
سیستم عامل اندروید2.3
فیلمبرداریHD
Adobe Flash 10.3
صفحه کلید فیزیکی QWERTY
درپوش درگاه‌های microUSB
ضدخش بودن بدنه پشت دستگاه


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.